Cold email, czyli „zimny mailing”, to dynamicznie rozwijający się model pozyskiwania klienta. Za pomocą krótkiej wiadomości zachęcamy do zapoznania się z ofertą. Nie należy mylić z go e-mailami spamowymi, które są wysyłane na niezliczoną liczbę adresów jednocześnie, bez badania adekwatności wybranej oferty względem adresata lub potwierdzania, że sam adres e-mail w ogóle istnieje.
Jednak od napisania dobrego, poprawnie sformułowanego maila z ofertą, do realnej decyzji zakupowej droga nie jest już prosta. Jak nie tylko złapać uwagę klienta, ale też stworzyć długotrwałą relację? Bardzo ważne jest spersonalizowanie listy mailingowej, krótka i przekonująca forma, oraz dobrze i poprawnie sformułowana świadomość.
Zimny e-mail to wiadomość e-mail wysyłana bez uprzedniej zgody odbiorcy lub kontaktu z nim. Pod wieloma względami jest taki sam jak cold call – jest po prostu o wiele mniej uciążliwy. Oznacza to, że jest to prawie jednogłośnie preferowane zarówno przez nadawcę, jak i wysyłającego. Aby efektywnie wykorzystać tę metodę w procesie sprzedaży, a tym samym oszczędzić czas na inwestowanie w mało skuteczny marketing, poniżej zostało zaprezentowanych kilka podstawowych cech skutecznego cold mailingu, za pomocą trzech różnych podejść.
TODAY, TOMORROW & WAY
W pierwszym etapie prezentujemy swoją znajomość działalności klienta (zwracamy się do niego np. jako osoby zaangażowanej w konkretną branżę), pochwalamy osiągnięcia i zasługi (sugerujemy że kontaktujemy się ze względu na to że wyróżnia się na tle konkurencji). W tym momencie wiadomość ma zbudować relację z klientem. Następnie, przedstawiamy wizję lepszego jutra – prezentujemy korzyści jakie mogą wypłynąć ze współpracy, oferujemy pomoc jako eksperci w danej dziedzinie. Ostatni element to sposób w jaki osiągniemy wspólny sukces, zaproszenie do kontaktu i szerszego zapoznania się z ofertą. Ta krótka forma ma być łatwo przyswajalna, wygodna do odczytania na telefonie czy tablecie, zachęcać do kontaktu poprzez formułowanie otwartych pytań.
WHAT, WHERE & HOW
Ta forma stawia na prostotę i maksymalne ułatwienie kontaktu. Najpierw przedstawione są konkretne informacje dotyczące danego zjawiska. Po etapie wprowadzenia podaje się odbiorcy bezpośredni link do oferty, przedstawiając jej zalety. Na ostatnim etapie należy podkreślić fakt, iż oferta jest dedykowana (specjalna zniżka, pakiet startowy etc.) oraz zachęcić do jej sprawdzenia, sugerując korzyści.
INTEREST, SHOW & SMILE
Ostatnia forma nie ma być sama w sobie ofertą. Bardziej nastawiona jest na nawiązanie kontaktu czy współpracy. Mamy zainteresować odbiorcę tematem, przekazując swoją opinię na temat produktu lub usługi. Prezentujemy o co nam chodzi poprzez link, odnośnik, kończąc wiadomość w sposób zachęcający, wyrażając nadzieję na kontakt/współpracę.