Google Ads, poprzednio nazwany Google AdWords to system reklamowy jednego z gigantów Doliny Krzemowej, firmy Google. Po raz pierwszy uruchomiony został w 2000 roku. System opiera się na wyświetlaniu linków sponsorowanych, które są selekcjonowane i wyświetlane na podstawie wyszukiwań w serwisie Google oraz na stronach współpracujących w programie Google AdSense. Nazwa Google AdWords została zmieniona w 2018 roku ze względu na rozszerzenie możliwości reklamowych. System jest liderem na rynku, ze względu na swoją skuteczność oraz bazowanie na swoich zasobach, jakimi jest bez wątpienia najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka Google. Reklamy sponsorowane tworzone są obecnie na dwa sposoby:
- za pomocą wyboru odpowiednich słów kluczowych, na które będzie wyświetlana reklama
- za pomocą wyboru odpowiednich witryn internetowych, które będą zawierały reklamę
Pozycja poszczególnych linków sponsorowanych hierarchizowana jest na podstawie:
- wyniku jakości AdWords
- maksymalnej stawki CPC (cost per click, czyli opłata za kliknięcie) ustalonej przez pracodawcę
Czym jest wynik jakości Google Ads?
Wynik jakości jest podstawą do weryfikowania poziomu trafności i jakości. Wyznaczany jest na podstawie kilku elementów, które po połączeniu dają wynik jakości AdWords, a są to:
Trafność reklamy- dopasowanie słowa kluczowego treści reklamy do fraz wpisywanych przez użytkownika w okno wyszukiwarki. Po wpisaniu konkretnych słów do wyszukiwarki, najwyższe szanse na 1 pozycję w liście wyszukiwania będzie miała ta reklama, która zawiera dokładnie takie same słowa.
Klikalność reklamy– czyli współczynnik klikalności (z ang. click through rate), czyli CTR obliczamy w następujący sposób: Jeśli reklama zostanie wyświetlona 1000 razy, a kliknie w nią 10 użytkowników, to CTR wynosi 1%. W praktyce wygląda to tak, że im wyższy procent CTR tym wyższa pozycja w wyszukiwarce. Warto więc komponować takie reklamy, które zachęcą internautów do wchodzenia w nasze reklamy.
Jakość strony docelowej (strony na która zostaniemy przekierowani po kliknięciu w reklamę)- Google prowadzi szereg testów, które mają ocenić w jakim stopniu strona docelowa jest przystosowana i przyjazna dla klientów. Wymiary, które będą oceniane to m.in. estetyka, przystosowanie do różnych rozdzielczości ekranów (w tym również telefonów komórkowych), czy prędkość odświeżania i ładowania się strony. Ważnym elementem jest też poziom zabezpieczeń np. protokół bezpieczeństwa SSL. Google sprawdzi również ilość słów kluczowych, które są dopasowane do reklamy. Jakość strony docelowej jest najbardziej zależnym od reklamodawcy obszarem. Im więcej reklamodawca poświęci wysiłku w stworzenie odpowiedniej, przyjaznej dla klientów strony tym wyżej zostanie oceniony.
Wiedząc już jak działa system liczący wynik jakości reklamy możemy dostosować swoje działania do pożądanych wzorców. Wykupując reklamę Google Ads warto upewnić się, że nasz produkt (czyli nasza witryna) jest odpowiednio przystosowana, ponieważ nawet najlepsza reklama nie odniesie zamierzonego efektu, gdy nasza witryna nie będzie spełniała norm.