Stres w miejscu pracy to dość powszechne zjawisko. Ważne, aby umiejętnie rozpoznać jego objawy i odpowiednio na nie zareagować. Stres w pracy jest nieunikniony, a nieopanowany potrafi niekorzystnie odbić się na samopoczuciu pracowników, wpłynąć negatywnie na atmosferę w miejscu pracy, a także zaszkodzić samej firmie. Dlatego istotne jest, aby znać i stosować skuteczne metody zarządzania stresem w miejscu pracy.
Jak rozpoznać stres?
Stres to nic innego, jak reakcja obronna organizmu na sytuację trudną czy nieprzyjemną. U każdego może objawiać się on zupełnie inaczej. Najczęściej stresowi towarzyszą:
- symptomy fizyczne takie, jak np.: ból głowy, bóle mięśniowe, problemy z żołądkiem, kłopoty z koncentracją, uczucie zmęczenia i pozbawienia energii.
- symptomy psychiczne typu: bezsenność, spadki nastroju, łatwe wpadanie w złość i irytację.
Dlaczego to takie ważne, by umieć rozpoznać stres? Dzięki temu będziesz mógł uniknąć jego niszczycielskiego wpływu na najważniejsze sfery Twojego życia prywatnego oraz zawodowego.
Stres może pojawić się nie tylko w życiu codziennym, ale również w pracy. Ważne, aby i tutaj nie ignorować jego symptomów, ale jak najszybciej je zwalczyć.
Stres w pracy – jak go opanować i sobie z nim radzić?
Stres w pracy jest równie powszechnym zjawiskiem, jak ten, którego możesz doświadczyć na co dzień. Objawy stresu w pracy, jakie najczęściej można zaobserwować to:
- fizyczne – bóle głowy, problemy ze snem, problemy z koncentracją i utrzymaniem uwagi, problemy z zapamiętywaniem i swobodnym wysławianiem, przyspieszony rytm serca, potliwość dłoni;
- psychiczne – lęk, uczucie przytłoczenia, problemy z kontrolowaniem emocji, drażliwość, płaczliwość;
- zmiany w zachowaniu – obniżona efektywność i wydajność w pracy, trudności z wykonywaniem zadań, popełnianie prostych błędów, częste nieobecności w pracy, unikanie zaangażowania w zadania zespołowe, chroniczne zmęczenie.
Dowiedz się więcej na szkoleniach:
https://szkolenia.certes.pl/szkolenia/efektywnosc-osobista/mindfulness-at-work-trening-uwaznosci/
Jak opanować stres w pracy?
Przede wszystkim poszukaj i naucz się rozpoznawać jego źródła czy przyczynę. Są to tzw. stresory, a ich rozpoznanie, pomoże Ci w ich unikaniu bądź nawet eliminacji. Po drugie staraj się budować w sobie pozytywne nastawienie. Im więcej optymizmu, tym szybciej poradzisz sobie ze stresem w pracy.
W opanowaniu stresu w pracy może też pomóc Ci dokonanie nawet drobnych zmian w obszarze Twojego stanowiska pracy. Mowa tu m.in. o eliminacji rozpraszaczy, czy wprowadzeniu elementów, które ułatwią Ci koncentrację lub będą sprzyjały rozładowaniu napięcia.
Jeżeli masz taką możliwość, to w chwili, gdy poczujesz się źle – opuść miejsce pracy i znajdź chwilę na odreagowanie. I rzecz bardzo ważna – znajdź wsparcie. Porozmawiaj z kimś o swoich lękach, obawach i stanie, w jakim się znajdujesz z kimś, kto Cię zrozumie i wysłucha. To może być dobry kolega z pracy, przyjaciel lub psycholog.
Metody radzenia sobie ze stresem
Jakimi metodami możesz sobie skutecznie poradzić ze stresem? Do najprostszych z nich należą:
- ćwiczenia relaksacyjne – medytacja, ćwiczenia oddechowe;
- systematyczna aktywność fizyczna – ruch pomaga rozładować nagromadzone negatywne emocje;
- oddzielenie życia zawodowego od prywatnego – to najskuteczniejsza z metod, która pomoże Ci, chociaż na chwilę oderwać się od problemów w pracy; jest to także niezwykle istotne rozwiązanie, jakie zapobiegnie przeniesieniu negatywnych emocji na członków Twojej rodziny;
- angażujące hobby – znalezienie czasu na odkrycie i pielęgnację swojej pasji, pozwoli skutecznie zapomnieć o stresie w pracy, dodatkowo może wpłynąć korzystnie na Twoją kreatywność i efektywność.
Jakie są jeszcze inne metody radzenia sobie ze stresem?
- Możesz zapisać się na psychoterapię – gdzie pod okiem specjalisty nauczysz się szybko rozładowywać napięcie.
- Pamiętaj o dłuższym wypoczynku – nie rezygnuj z przysługującego Ci urlopu i dni wolnych; regeneracja umysłu i ciała jest niezwykle ważną metodą, która pozwoli naprawić skutki stresu; w przeciwnym wypadku może Ci grozić wypalenie zawodowe.
- Zadbaj o higienę snu – staraj się kłaść spać i wstawać o mniej więcej tej samej porze; stwórz swój rytuał, który ułatwi zasypianie, co spowoduje, że wstaniesz bardziej wypoczęty i pełen energii do działania.
Jak firma może pomóc pracownikom?
Przeciążony i zestresowany pracownik nie tylko jest trudny we współpracy. Może też przyczynić się – bardziej lub mniej świadomie – do zaniżenia wyników osiąganych przez zespół. Jako szef dbający o dobrostan swoich pracowników powinieneś zapewnić im profesjonalne wsparcie. Narzędzie, które możesz w tym celu wykorzystać to profesjonalne szkolenie z zarządzania stresem. Uczestnicy kursu zostaną wyposażeni w przydatną wiedzę na temat tego, jak właściwie rozpoznawać u siebie fizyczne i psychiczne objawy stresu. Ponadto zdobędą oni także wskazówki dotyczące sposobów zwalczania stresu oraz szybkich metod zaradczych. Będą oni też mogli wziąć udział w praktycznych ćwiczeniach na redukcję poziomu stresu typu: Mindfulness czy Neuroplastyka mózgu.
Dowiedz się więcej na szkoleniach:
https://szkolenia.certes.pl/szkolenia/efektywnosc-osobista/radzenie-sobie-ze-stresem/
Stresu nie da się wyeliminować z życia prywatnego ani z miejsca pracy. Dlatego należy nauczyć się trafnie rozpoznawać sygnały stresowe, jakie wysyła organizm. Im szybciej zostaną one „wyłapane”, tym łatwiej będzie je „wygasić” na czas. Chcąc ograniczyć negatywne skutki stresu w pracy, warto sięgnąć też po profesjonalną pomoc, w postaci szkoleń i treningów z zarządzania stresem.
Pamiętaj! Długotrwały stres może mieć negatywny wpływ nie tylko na Twoje wyniki w pracy, czy relacje ze współpracownikami, ale też pogorszyć stan zdrowia i zaburzyć spokój w związku lub/oraz rodzinie. Opanuj go jak najszybciej!