Visual merchandising to jedna z najpopularniejszych strategii sprzedażowych, z którą możemy się spotkać w wielu różnych sklepach. Dzięki niej sklepy poprawiają atrakcyjność towaru w oczach potencjalnych klientów i zwiększają szanse na odnotowanie wzrostu sprzedaży w konkretnej grupie produktów. Poszczególne towary muszą być umiejętnie wyeksponowane, czym zajmuje się przeszkolony visual merchandiser. Ta strategia ma jeden cel, a mianowicie doprowadzić do tego, że klient zdecyduje się na wybór danego produktu i zrezygnuje z zakupu innych. Visual merchandising musi być właściwie zestawiony ze strategią konkretnej marki. Tylko w ten sposób można osiągnąć stuprocentowy sukces.
Visual merchandiser – czym tak naprawdę się zajmuje? Ważne informacje
Zajmując się tematyką visual merchandisingu nie można przejść obojętnie obok tzw. cichego sprzedawcy, którym jest wspomniany wyżej visual merchandiser. Taka osoba skupia się na tym, aby zachęcić konsumentów do zakupu większej liczby produktów. Do dyspozycji ma różne narzędzia i techniki marketingowe, ale najpierw musi je solidnie opanować, m.in. na profesjonalnych szkoleniach i warsztatach. Visual merchandising bazuje na:
- ustawieniu artykułów w taki sposób, aby na półkach i regałach nie panował bałagan (odstrasza to wszystkich odbiorców),
- ustawieniu produktów na wysokości wzroku przeciętnego klienta (łatwiejsze podjęcie decyzji o zakupie i skupienie uwagi na konkretnym produkcie),
- szczegółowym rozplanowaniu rozmieszczenia całego asortymentu,
- zapewnieniu atrakcyjnej atmosfery do robienia zakupów w sklepie (np. poprzez nastrojową muzykę).
Jak widać to bardzo odpowiedzialne zadania, dlatego też nie każda osoba może być fachowym visual merchandiserem. Wiedzmy o tym, że visual merchandising skraca dystans pomiędzy marką a klientem, a do tego skłania konsumenta do zakupu wyeksponowanych artykułów.
Z jakich narzędzi oraz technik może korzystać visual merchandiser?
Jak już zostało wspomniane visual merchandiser w trakcie swojej pracy korzysta z wielu przydatnych technik oraz narzędzi marketingowych. Chodzi przede wszystkim o:
- witryny sklepowe – można tam zaprezentować np. oferty sezonowe lub promocyjne,
- dobranie kolorystyki – odpowiadającej nastrojowi oraz oczekiwaniom konsumentów, kojarzącej się z daną marką (np. jesienią idealnym wyborem będzie brąz, żółć czy też zieleń),
- dobranie oświetlenia – nie powinno być nadmiernym obciążeniem dla ludzkich oczu i być źródłem zmęczenia.
W pierwszej kolejności visual merchandiser skupia się na witrynie sklepowej, która musi być oryginalna, nietuzinkowa i przyciągająca uwagę najbardziej wymagających klientów. Jeśli chodzi o kolorystykę, zaleca się stosowanie czerwieni (kojarzy się ludziom z promocjami oraz akcjami rabatowymi – nie należy z nią przesadzać), a oświetlenie powinno równomiernie rozchodzić się po całym sklepie. Przestrzeganie tych zasad sprawi, że visual merchandising spełni swoje podstawowe zadania.
Visual merchandising a zwiększenie sprzedaży – jak się za to zabrać?
Umiejętnie poprowadzony visual merchandising doprowadzi do zwiększenia sprzedaży w sklepie. Podstawowe aspekty, których nigdy nie należy lekceważyć to m.in. stosowanie materiałów promocyjnych POS (plakaty, stojaki, naklejki, ulotki). W większych i profesjonalnie zarządzanych sklepach sprawdzą się również terminale komputerowe, dodatkowe treści informujące klientów o szczegółach związanych z konkretnym towarem, elektroniczne stoiska informacyjne, prezentacje filmowe i konstrukcje do przechowywania produktów. Visual merchandising nie obejdzie się bez starannego wyselekcjonowania grupy docelowej i skierowania oferty właśnie do osób, które należą do danej grupy. Wyeksponowanie całego asortymentu sklepowego jest niezwykle trudnym przedsięwzięciem, więc w zdecydowanej większości przypadków warto się skupić na kilku najważniejszych grupach produktowych.
Visual merchandising – krótkie podsumowanie
Zajmiemy się teraz krótkim podsumowaniem artykułu o visual merchandisingu. To nic innego, jak popularna strategia sprzedażowa, stosowana w wielu sklepach na całym świecie. Jej wykorzystanie doprowadza do zwiększenia sprzedaży oraz wzrostu atrakcyjności konkretnego towaru w oczach konsumentów. Nad całością czuwają wyszkoleni visual merchandiserzy.
W trakcie swojej pracy visual merchandiser skupia się m.in. na ustawieniu artykułów na wysokości wzroku przeciętnego klienta, umiejętnym rozplanowaniu rozmieszczenia całego asortymentu, ustawieniu artykułów w taki sposób, aby na półkach nie panował bałagan i zapewnieniu klientom atrakcyjnej atmosfery (np. poprzez nastrojową muzykę). Wspomniani fachowcy korzystają przy tym z wielu ciekawych technik i narzędzi marketingowych, wśród których znajdują się: witryny sklepowe (oryginalne i nietuzinkowe, służą do prezentacji ofert sezonowych i promocyjnych), dobranie kolorystyki (kojarzącej się z konkretną marką – bazowanie na czerwonym kolorze, który oznacza promocje i akcje rabatowe), materiały promocyjne POS (plakaty, naklejki, ulotki, stojaki) i dobranie oświetlenia (nie będące obciążeniem dla oczu i równomiernie rozchodzące się po sklepie). W nowoczesnych i dużych sklepach sprawdzają się też prezentacje filmowe, terminale komputerowe oraz elektroniczne stoiska informacyjne.