Biznes

Praktyczne aspekty skutecznego brandingu. Jak powstaje spójna i wyróżniająca się marka?

Branding to niezwykle ważny proces, który powinien być dobrze znany każdej marce dążącej do odniesienia sukcesu na rynku. Jego głównym zadaniem jest zakorzenienie w umyśle i świadomości odbiorców konkretnego wizerunku – zgodnego z wizją marki oraz wzbudzającego określone emocje związane z jej codzienną działalnością. To złożony i skomplikowany proces, który ma na celu dążenie do zaznaczenia obecności marki na rynku, ukazania odbiorcom jej celów i wartości oraz wyróżnienia na tle konkurencji.

Branding. Co to takiego? Jakie jego rodzaje wyróżniamy?

Według definicji, branding jest jedną z powszechnie stosowanych technik marketingowych, która polega na kształtowaniu marki w świadomości odbiorców, czyli potencjalnych nabywców jej produktów i usług. Podejmowane w jego ramach działania mają na celu ukazanie marki w możliwie jak najlepszym świetle oraz wyróżnienia jej w korzystny sposób na tle konkurencyjnych podmiotów.

Proces brandingu jest realizowany w oparciu o zestaw konkretnych elementów. Spośród nich wyróżniamy m. in. nazwę marki, jej produkty i usługi oraz związane z nimi korzyści dla klientów, osobowość marki, jej wartości i archetypy, styl komunikacji oraz system identyfikacji wizualnej z logo i kolorami firmowymi na czele. Kluczem do sukcesu jest zachowanie spójności pomiędzy wszystkimi tymi elementami, gdyż jest ona kluczowa dla rozpoznawalności marki.

Oprócz całościowego brandingu marki, możliwe jest przeprowadzenie tego procesu także dla pojedynczego produktu lub usługi (branding produktu), budowanie marki osobistej (personal branding) oraz tworzenie atrakcyjnej marki pracodawcy (employer branding). Prawidłowo przeprowadzony branding ma ogromne znaczenie dla przyszłości firmy – wpływa zarówno na jej zasięgi, jak i wysokość osiąganych zysków, pozwalając prężnie i systematycznie rozwijać swoją działalność.

Korzyści brandingu. Dlaczego warto go przeprowadzić?

Właściwie zaplanowany i zrealizowany proces brandingu niesie za sobą szereg istotnych korzyści. Warto rozpatrywać je nie tylko pod kątem wizerunkowym, ale także biznesowym. Dzięki skutecznemu brandingowi firma może liczyć na zwiększenie osiąganych zysków. Jest to możliwe dzięki posiadaniu profesjonalnego, wiarygodnego i nowoczesnego wizerunku, który wzbudza zaufanie oraz skłania klientów do wyboru właśnie jej usług. Sprawnie zaprojektowane szablony, systemy i inne rozwiązania pozwalają z kolei obniżyć koszty wdrażania kampanii reklamowych, projektowania produktów i innych działań związanych np. z wprowadzaniem na rynek nowości.

Oprócz większych zysków, branding pozwala także na uzyskanie i utrzymanie w czasie zgodnego z oczekiwaniami sposobu postrzegania marki. Branding to także skuteczne narzędzie na odróżnienie marki na tle konkurencji oraz świetny sposób na budowanie rozpoznawalności w branży, która w dzisiejszych czasach jest swoistym „być albo nie być”. Najważniejszą korzyścią, jaką można osiągnąć dzięki brandingowi jest natomiast zakorzenienie w świadomości odbiorców konkretnego, zgodnego z oczekiwaniami twórców wizerunku marki, który będzie wzbudzał charakterystyczne odczucia związane tylko z nią.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close
Close