Biznes

Merchandiser – kim tak właściwie jest i jakie ma obowiązki?

Merchandiser to bardzo przydatny zawód, który jest przez nas doceniany przede wszystkim wtedy, gdy wybieramy się na zakupy do pobliskiego sklepu stacjonarnego. Dzięki merchandiserowi mamy swobodny dostęp do różnego rodzaju produktów. To osoba, która dba o prawidłową i efektowną ekspozycję towaru. Co prawda wykładanie towaru jest jednym z jego podstawowych obowiązków, ale powinniśmy wiedzieć o tym, że merchandiser zajmuje się również wieloma innymi czynnościami. Warto poszerzyć na ten temat wiedzę.

Merchandiser – co powinniśmy wiedzieć? Ważne informacje

Merchandiser musi być spostrzegawczy, kreatywny, pomysłowy, odważny i odpowiednio przeszkolony. To osoba, która nie powinna bać się nowych wyzwań. To od niego zależy w dużej mierze to, czy klienci zainteresują się konkretnym towarem i czy znajdą go bez trudu na sklepowej półce. Nikt nie chciałby przecież doświadczyć na własnej skórze sytuacji, w której to półka będzie świecić pustkami, a my nie będziemy mogli sobie pozwolić na zakup ulubionej kawy czy też wina. Merchandiserzy są zatrudniani przez agencje merchandisingowe, konkretnych producentów czy też sieć sklepów. Aktualnie w sieci internetowej można znaleźć wiele tego typu ofert pracy, więc wystarczy nabyć odpowiednie umiejętności, przekonać do siebie potencjalnego pracodawcę i ruszyć do działania. Ta praca sprawia wielu ludziom ogrom przyjemności i satysfakcji.

Merchandiser – jak może wyglądać jego praca? Czym konkretnie się zajmuje?

Merchandiser może pracować na kilka różnych sposobów. W zdecydowanej większości przypadków taka osoba pracuje na jednym punkcie (sklepie stacjonarnym), chociaż równie dobrze możemy mieć styczność z merchandiserami mobilnymi (obsługują kilka punktów) i regionalnymi (działają w obrębie konkretnego regionu). Podstawowe zadania solidnie przeszkolonego merchandisera to m.in.:

  • umiejętna ekspozycja (wykładanie) towaru,
  • troska o to, aby na sklepie nie zabrakło żadnych artykułów,
  • wystawienie produktów w wystarczających ilościach,
  • pozyskiwanie danych oraz tworzenie raportów,
  • nadzorowanie dat ważności dostępnych na sklepie produktów,
  • wdrażanie promocji.

Jak widać takich obowiązków jest naprawdę sporo, więc nie ma nic dziwnego w tym, że merchandiser musi być profesjonalnie przygotowany do swojej pracy. W innym przypadku sklep nie działałby na wysokich obrotach, a konkurencja zyskałaby nad nim ogromną przewagę.

Dla kogo jest praca merchandisera? Kilka wskazówek

Praca merchandisera nie jest dla wszystkich. Najpierw trzeba przeanalizować swoje indywidualne predyspozycje i odnieść je do konkretnych wymagań na omawianym stanowisku. Dzięki temu będziemy mieć stuprocentową pewność tego, że poradzimy sobie ze wszystkimi obowiązkami merchandisera i nie zawiedziemy swojego szefa. Na taką ścieżkę kariery zawodowej powinny zdecydować się te osoby, które:

  • posiadają prawo jazdy – to bardzo duże ułatwienie, ale też konieczność w przypadku podjęcia pracy merchandisera mobilnego,
  • szybko wyłapują ewentualne nieprawidłowości i nie mają trudności z wprowadzaniem zmian,
  • są pomysłowe i potrafią tworzyć ciekawe akcje promocyjne,
  • interesują się konkretnymi produktami (np. z branży odzieżowej lub obuwniczej) – nie można być przecież specem od wszystkiego,
  • znają podstawowe techniki sprzedaży i umieją rozmawiać z klientami.

Nigdy nie działajmy w pośpiechu, bo szybko okaże się, że wspomniany wyżej zawód nie da nam żadnej satysfakcji. Na merchandiserach spoczywa ogromna odpowiedzialność, ponieważ to właśnie oni muszą skutecznie wyeksponować produkty i dbać o to, aby nigdy ich nie brakowało. Jednocześnie nie można sobie pozwalać na rażące błędy i zaniedbania (polegające m.in. na tym, iż klienci znajdą na półkach przeterminowaną żywność). Praca merchandisera może wpłynąć na lepsze wyniki sprzedażowe i wzrost rozpoznawalności marki.

Merchandiser – krótkie podsumowanie

Nie pozostało nam nic innego, jak zająć się krótkim podsumowaniem artykułu o merchandiserach. To osoby dbające o prawidłową i efektowną ekspozycję towarów, dzięki czemu mamy później swobodny dostęp do interesujących nas produktów.

Merchandiserzy dzielą się na stacjonarnych (działają w jednym punkcie stacjonarnym), mobilnych (działają w kilku punktach) oraz regionalnych (wykonują swoją pracę w obrębie konkretnego regionu). To ich praca ma ogromny wpływ na poprawę wyników sprzedażowych czy też zainteresowanie klienta danym produktem. W związku z tym merchandiser musi być solidnie przeszkolony, kreatywny, pomysłowy i spostrzegawczy.

Do podstawowych obowiązków merchandiserów zaliczymy m.in.: umiejętną ekspozycję towaru, gromadzenie danych i tworzenie raportów, troskę o to, aby na sklepie nie zabrakło żadnego produktu (a do tego pojawiały się na półkach w wystarczających ilościach), nadzorowanie dat ważności oraz wdrażanie promocji. Praca merchandisera jest skierowana przede wszystkim do osób, które mają prawo jazdy (konieczność w przypadku merchandiserów mobilnych), znają kluczowe techniki sprzedaży, szybko wyłapują rażące nieprawidłowości i interesują się konkretnymi produktami (np. z branży obuwniczej).

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close
Close