Marketing szeptany to inaczej marketing plotki albo rekomendacji. Celem marketingu szeptanego jest dotarcie do jak największej ilości odbiorców poprzez bezpośredni przekaz, który sprawia wrażenie naturalnego i spontanicznego.
Czym jest Buzz marketing?
Marketing szeptany jest również nazywany Buzz marketingiem (od brzęczenia pszczół). Ten rodzaj działań marketingowych wyjątkowo dobrze sobie radzi w Internecie. Działania „szeptających” marketingowców mają na celu wywołanie dyskusji o zaletach i korzyściach produktu lub usługi wśród konsumentów . Wywołanie pozytywnej reakcji potencjalnych klientów ma być jak najbardziej naturalne. Jest to rodzaj marketingu, który nie odrzuca odbiorców swoją nachalnością i z tego względu szczególnie dobrze sprawdza się wśród młodych ludzi. „Szeptanka” jednak musi być możliwe jak najbardziej wiarygodna, w przeciwnym wypadku zamiast oczekiwanych pozytywnych rezultatów może przynieść odwrotny efekt. Najważniejsze, żeby klienci poczuli, że jest wśród nich ktoś podobny do nich. Marketing szeptany wykorzystuje potęgę i moc pozytywnej rekomendacji.
Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?
Większość działań marketingu szeptanego jest obecnie prowadzona w Internecie. Wiele kampanii promocyjnych wydawanych książek, suplementów, części do rowerów, kosmetyków jest prowadzona na forach internetowych, blogach, na FB, YouTube oraz w google maps. Najważniejsze w internetowej szeptance jest zbudowanie wiarygodności i nienachalne zachęcenie do dyskusji na zadany temat. Potencjalny klient nie czuje się bombardowany reklamą, a jest delikatnie zachęcony do kupna książki, kosmetyku czy samochodu albo wycieczki turystycznej. Bazą i podstawą marketingu szeptanego jest pozytywny przekaz. Na tym koncentruje się marketingowiec. Nie krytykuje konkurencji, nie wchodzi w kłótnie tylko daje pozytywny przekaz odnośnie produktu lub usługi. Szeptanka nie może być przesadnie entuzjastyczna, ponieważ może to wzbudzić podejrzenia prowadzenia działań reklamowych.
Czy marketing szeptany faktycznie działa?
Działania marketingu szeptanego dają świetne rezultaty. Przy niewielkim zaangażowaniu środków docieramy do interesującej nas grupy odbiorców którzy są zainteresowani kupnem kosmetyków, samochodu lub wycieczki. Dzięki szeptance budujemy pozytywny wizerunek firmy, budujemy świadomość marki. Możliwości buzz marketingu są ogromne, ponieważ w Internecie jest obecnie niezliczona ilość miejsc w których ludzie wymieniają się użytecznymi opiniami odnośnie usług i produktów. Do większość z tych miejsc jest darmowy dostęp, więc jedynym kosztem jaki poniesiemy jest czas jaki spędza osoba, która rekomenduje w sieci produkt lub usługę.