Zadaniem każdej agencji reklamowej jest, zareklamowanie oraz umiejętne wykreowanie naszego produktu, usługi lub eventu. Jednak, kiedy agencja reklamowa bierze dany projekt zawsze na początku, jak i też na końcu powinien zawsze znajdować się profesjonalny media plan.
To właśnie ten dokument, jest podstawą strategii planowanej kampanii reklamowej.
Kampania w mediach powinna uczynić nasz produkt, event czy usługę jak najatrakcyjniejszą oraz pokazać to co najlepsze.
Organizując kampanię dotrzeć do jak największego grona odbiorców, oraz bardzo wielu, a nawet milionowych unikalnych potencjalnych odbiorców, i użytkowników. Aby osiągnąć taki efekt, najpierw trzeba sumiennie i skrupulatnie zorganizować, zaplanować wszystkie najdrobniejsze aspekty. Ceniący się strateg lub planer czy marketer mediowy doskonale wie, i zdaje sobie sprawę z tego, że u podstaw każdej dobrej kampanii, i pracy z tym związanej, leży dobry media plan. Właśnie media plan jest też nieodłącznym elementem, aby odnieść sukces.
Co może zawierać dokument media planu?
Media plan jest takim dokumentem, który musi zawierać szczegółowy plan wykorzystania wszystkich mediów w kampanii, którą organizuje dana agencja. Powinny znaleźć się w nim, najważniejsze aspekty oraz informacje związane z planowaną kampanią reklamową, która będzie realizowana.
Kiedy jest tworzony media plan zleceniodawca kampanii powinien dostarczyć wszystkie dokumenty niezbędne do realizacji danej kampanii, oraz daje agencji reklamowej tak zwany “ brief “, czyli spis tego wszystkiego czego oczekuje, i chciałby uzyskać od danej kampanii.
Następnie agencja, na podstawie analiz rynku, konkurencji lub innych ważnych czynników, sporządza plan który trafia do klienta.
Oczywiście ostateczna decyzja co do wyglądu i wszystkich szczegółów jest zależna od zleceniodawcy, czy wszystko zaakceptuje.
Z czego się składa media plan?
W zależności od agencji która taki media plan wykonuje skład media planów może przybierać postać różnych form.
Niektóre agencje przygotowują je w formie prostej w odczycie tabeli, która ma pokazać różne zależności.
Przeważnie taka dokumentacja składa się, z kilku tabel. Wtedy zleceniodawca ma czas na dokładną analizę oraz zrozumienie co jest zawarte w tabelach. czasem nie jest to, łatwe, ponieważ na co dzień klient nie ma do czynienia, z taką formą dokumentacji.
Można spotkać się, też z media planami w formie opisowej. Ty zleceniodawca ma szczegółowy opis wszystkich najważniejszych informacji. W większości przypadków forma opisowa jest łatwiejsza do zrozumienia przez klienta. Nie ma potem żadnych niedomówień i niejasności. Po przeczytaniu dokumentacji media planu klient wie dokładnie na co się decyduje.
W media planie musi znajdować się
- Informacja o tym jak będzie prowadzona kampania oraz w jakich mediach będzie przedstawiona.
- Czas trwania kampanii w mediach
- Założenia i spekulacje efektywności oraz korzyści
- Planowanie w jakiej formie reklamy będzie kampania w poszczególnych mediach.
- Budżet
- Podsumowanie, czyli czas trwania kampanii, jakie będą wykorzystane wszystkie media, budżet, forma reklamy.
Jeśli jest tworzony dodatkowy media plan pod koniec kampanii, to agencja reklamowa może, to zrobić w formie raportu, w którym będą zamieszczone rzeczywiste dane i porównać je z początkowym media planem.